محور مجموعه مدیریت دیرین دیرین بررسی عملکرد

محور: مجموعه مدیریت دیرین دیرین بررسی عملکرد دیرین دیرین بیمه سیل زدگان سیل آذربایجان ستاد بحران

گت بلاگز فرهنگی هنری بعثت در کلام حضرت فاطمه (س) و امام علی( ع)

ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل‌های متفاوتی روایت شده است است اسلام | خداوند | پیامبر | پیامبر | پیامبران | بعثت پیامبر | حضرت فاطمه | جاهلیت

بعثت در کلام حضرت فاطمه (س) و امام علی( ع)

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل های متفاوتی روایت شده است هست. چه سخنی رساتر و شیرین تر از بیان امام هادی علیه السلام که می فرماید: «هنگامی که محمد صلی الله علیه و آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می نگریست و از آنچه می دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می افتاد و آن گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن ترین و خاضع ترین دل ها یافت.
در آن لحظه ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟
جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. بعد جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان ها اوج رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد.

عبارات مهم : اسلام

در این هنگام، خداوند، کوه ها، صخره ها و سنگلاخ ها را به سخن آورد، به گونه ای که به هر کدام می رسید، ادای احترام می کردند و می گفتند: السلام علیک یا حبیب اللّه، السلام علیک یا ولیَّ اللّه، السلام علیک یا رسولَ اللّه».
مهم ترین خبر بعثت
توحید، مهم ترین و بااهمیت ترین خبر بعثت هست. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید آشنا می شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین خبر همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، بعد تنها مرا پرستش کنید» (انبیاء 25)
از سوی دیگر، توحید فقط راه حلی جهت بحران های دوران جاهلیت نبوده هست. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت ها. توحید؛ یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن 21، بیش از هر وقت دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت ها و بت های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده هست. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ گونه بی عدالتی. با این وصف، از شخصی ترین واکنش‌ها انسان تا قانون گذاری جهت حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید هست. بدون توحید و مبارزه با قدرت های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.
بعثت در کلام حضرت فاطمه (س)
«پروردگار بزرگ، به آخر همه کارها دانا بود و بر دگرگونی های سرنوشت در محیط بینا و به آینده هر چیزی آشنا. محمد صلی الله علیه و آله را برانگیخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدر ساخته به انجام رساند. پیغمبر که درود خدا بر او باد، دید که هر فرقه ای دینی گزیده و هر گروه در روشنایی شعله ای خزیده و هر دسته به بتی نماز برده و همگان یاد خدایی را که می شناسند از خاطر سترده اند. بعد خدای بزرگ تاریکی ها را به نور محمد روشن ساخت و دل ها را از تیرگی کفر بپرداخت و پرده هایی را که بر دیده ها افتاده بود، به یکسو انداخت.»
جهان قبل از بعثت در کلام امام علی (ع)
خداوند، پیامبر اسلام را هشدار دهنده جهانیان مبعوث فرمود تا امین وحی الهی باشد. آن گاه که شما ملت عرب، بدترین دین را داشتید و در بدترین منزل زندگی می کردید و میان غارها، سنگ های خشن و مارهای سمّی خطرناک و فاقد شنوایی، به سر می بردید. آب های آلوده می نوشیدید و غذاهای گلوآزار می خوردید. خون یکدیگر را می ریختید و پیوند خویشاوندی را می بریدید. بت ها میان شما پرستش می شد و مفاسد و گناهان شما را فرا گرفته بود.
خدا، پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده، رشته های دین پاره شده است و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود. راه رهایی سخت می نمود و پناهگاهی وجود نداشت. چراغ هدایت، بی نور شده است و کوردلی همگان را فرا گرفته بود. خدای رحمان معصیت می شد و شیطان یاری می گردید.
ملت ها در خواب عمیقی فرو خفته بودند. فتنه و فساد، دنیا را فرا گرفته بود. اعمال زشت رواج یافته بود. آتش جنگ همه جا زبانه می کشید و دنیا، بی نور و پر از مکر و فریب گشته بود.
هوا و هوس بر مردم چیره شده است بود. نادانی های جاهلیت، پست و خوارشان کرده بود و در امور زندگی سرگردان بودند و بلای جهل و نادانی دامن گیرشان بود.
مولفه های جاهلیت در کلام امام علی (ع)
سال های طولانی بر مردمی گذشت که بر اثر دوری از مکتب پیامبران، در منجلاب گمراهی و فساد غوطه ور بودند، نه امنیت جانی داشتند، نه امنیت مالی و ناموسی. سایه شوم جهل و تعصب همه جا را تاریک کرده بود. ظلم و بیدادگری و لجاجت و انواع جنایات هولناک، همه را به ستوه آورده بود؛ به گونه ای که به فرموده علی علیه السلام «میوه درخت جاهلیت فتنه و آشوب و غذای مردمش مردار گندیده، لباس زیرینشان وحشت و وحشت و لباس رویینشان شمشیر بود. آب حیات انسانی در زمین فرو رفته بود و منارهای هدایت، کهنه و فرسوده شده است و پرچم های گمراهی و تیره بختی آشکار گردیده بود.»
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: اسلام | خداوند | پیامبر | پیامبر | پیامبران | بعثت پیامبر | حضرت فاطمه | جاهلیت


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog